بازار عمده ادویه ایران

زردچوبه و خواص آن

پژوهش های معتبر نشان می‌دهند که زردچوبه خاصیت های بسیاری برای بدن و حتی مغزافراد دارد. ما در ادویه چی قصد داریم فواید زردچوبه برای پوست و انواع بیماری‌ها همانند آلزایمر، التهاب مفاصل، بیماری‌های قلبی و سرطان را برای شما شرح دهیم. اما اول اجازه دهید توضیح دهیم که زردچوبه چیست. بعضی از اشخاص زردچوبه را زعفران هندی یا ادویه طلائی نام می برند. زردچوبه گیاهی است که درقاره آسیا و آمریکای مرکزی کشت میگردد. پودر زردچوبه که ما در خانه به عنوان ادویه استفاده می نماییم در حقیقت پودری میباشد که از آسیاب کردن ریشه‌های این گیاه حاصل میشود. رنگ زردچوبه سبب شده است که در خیلی از فرهنگ‌ها از پودر آن برای رنگ استفاده نمایند. زردچوبه را در نواحی مختلف به شکل های متفاوت مانند پودر زردچوبه، عصاره زردچوبه، چای زردچوبه، کپسول مکمل غذایی و حتی صابون زردچوبه مورد استفاده قرار می دهند. ماده فعال موجود در زردچوبه کورکومین (Curcumin) نام دارد. بیشتر خاصیت زردچوبه در حقیقت به سبب وجود این ماده فعال شگفت‌انگیز است. در ادامه اصلی ترین فواید زردچوبه را در مقاله زیر مطالعه کنید .

زردچوبه بسالهای بسیاری است که در کشور هند به عنوان ادویه و داروی گیاهی استفاده میشود. پژوهشگران اخیرا بر روی این ماده که هندیان تا این میزان به آن اعتقاد دارند تحقیقات بسیاری انجام داده‌اند و به این نتیجه رسیدند که زردچوبه حقیقتا دارای ترکیباتی با فواید درمانی زیادی میباشد.

 

کورکومین یک ماده فعال اصلی در زردچوبه است؛ یک ضدالتهاب تاثیر گذاربا خاصیت های آنتی‌اکسیدان قوی که ۳ درصد از جرم زردچوبه را شکل می‌دهد. دوز استفاده مناسب این ماده را ۱ گرم در روز توصیه کرده‌اند. رسیدن به این میزان مصرف از کورکومین تنها با مصرف از پودر زردچوبه به عنوان ادویه در مدت یک روز بسیار دشواراست. به همین سبب برای بهره مند شدن از همه فواید زردچوبه شما می‌توانید از کپسول زردچوبه مصرف کنید.

کورکومین با دشواری در خون جذب میگردد اما اگر شما همراه با زردچوبه، فلفل سیاه مصرف کنید به جذب آن سرعت بخشیده اید. فلفل سیاه دارای ماده‌ای به نام پیپرین (Piperin) است که جذب کورکومین در بدن را بیشتر میکند. بهترین مدل‌های کپسول زردچوبه دارای پیپرین هستند که به اثر گذاری بیشترشان کمک می‌کند. کورکومین همچنین در چربی حل میگردد، پس احتمالا فکرخوبی باشد که اکثرا همراه با غذاهای چرب استفاده شود.

۱. درمان التهاب مزمن
التهاب در بدن انیان نقش خیلی مهمی دارد. التهاب کمک می‌کند بدن با عامل بیماری های خارج از بدن مبارزه نماید و در ترمیم زخم ها هم کمک بسیاری میکند. بدون التهاب عوامل بیماری‌زا به آسانی می‌توانند بر بدن شما غالب شوند و بدن شما را ضعیف کنند. اما برخلاف این که التهاب حاد و کوتاه‌مدت فایده دارد، هنگامی که التهاب مزمن گردد، می‌تواند به مشکلی جدی مبدل گردد و به خطا به بافت‌های خود بدن حمله نماید.

امروزه پژوهشگران بر این باورند که التهاب مزمن نقش مهمی در خیلی از بیماری‌های جدی ایفا می‌کند. این قضیه دربردارنده بیماری‌هایی همانند سرطان، سندروم متابولیک، آلزایمر و بقیه بیماری ها میگردد. بنابراین هر چیزی که بتواند با التهاب مزمن مبارزه کند، در جلوگیری و حتی درمان این بیماری‌ها فایده خواهد داشت. بدون دخیل شدن به بحث التهاب در بدن (چون که مبحث بسیار پیچیده‌ای میباشد)، بسیارساده می‌گوییم که کورکومین به عنوان یک ماده فعال، عامل درمان التهاب مزمن است و با التهاب در سطح مولکولی مقابله می‌کند.

۲. بیشتر شدن ظرفیت آنتی‌اکسیدان بدن
تصور میگردد آسیب اکسیداتیو که در اثر فعالیت رادیکال‌های آزاد در بدن است، یکی از مهم‌ترین دلیل های پیر شدن و خیلی از بیماری‌ها باشد. دلیل اصلی این که بدن ما به آنتی‌اکسیدان‌ها نیاز دارد این میباشد که آنتی‌اکسیدان‌ها از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد حفاظت می‌کنند. در نتیجه آنتی‌اکسیدان‌ها خیلی مفید هستند. کورکومین موجود در زردچوبه یک آنتی‌اکسیدان قوی میباشد که قادر است رادیکال‌های آزاد را خنثی نماید. کورکومین همچنین سبب فعال شدن آنتی‌اکسیدان‌های خود بدن می‌شود؛ یعنی بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌ها را در مقابل رادیکال‌های آزاد قرار می‌دهد. در نتیجه دیگر شانسی برای رادیکال‌های آزاد باقی نمی‌ماند، چرا که زردچوبه مستقیما جلوی آ‌ن‌ها را می‌گیرد و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بدن را هم تحریک می‌کند تا در برابر آن‌ها از بدن مقاومت نمایند.

۳. کمتر شدن خطر بیماری‌های ذهنی و بهتر شدن عملکرد مغز


در زمان قدیم تصور بر این بود که نورون‌ها یا همان سلول‌های عصبی پس از عبور از دوران کودکی دیگر قدرت تقسیم و تکثیر شدن را ندارند. اما الان ثابت گردیده است که این تصور اشتباه هست. نورون‌ها نه تنها قادر به تشکیل اتصالات جدید هستند، بلکه حتی در قسمت های خاصی از مغز می‌توانند افزایش پیدا کنند.

یکی از محرک‌های اصلی این روند، فاکتور نورون‌زایی مشتق‌شده از مغز (Brain-Derived Neurotrophic Factor) است. این فاکتور در حقیقت نوعی هورمون رشد میباشد که سبب رشد و گسترش شبکه عصبی در مغز می‌شود. خیلی از بیماری‌ها و اختلالات مغزی مانند آلزایمر و افسردگی، با کمتر شدن میزان این هورمون مرتبط هستند.

فواید زردچوبه این است که قادر است اندازه این فاکتورهای نوروتروفیک مغز را بیشتر کند. این فایده زردچوبه می‌تواند در به عقب انداختن خیلی از بیماری‌های مغزی مربوط با بیشتر شدن سن تاثیرگذارباشد. کورکومین زردچوبه همچنین می‌تواند سبب بهتر شدن حافظه گرددو شما را باهوش‌تر کند! هرچند در این مبحث نیاز به پژوهش های کنترل‌شده‌ی بیشتری وجود دارد.

۴. کمتر شدن ریسک مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی
بیماری قلبی دلیل اول مرگ در جهان است. پژوهشگران قرن ها است که در این مبحث پژوهش می‌کنند. جای تعجب نیست که بیماری‌های قلبی پیچیده میباشند و دلیل های بسیاری روی آن‌ها موثر است. یکی دیگر از خاصیت های زردچوبه برعکس کردن پیشرفت فرایند بیماری‌های قلبی است.

احتمالا بتوان گفت که فایده اصلی کورکومین زردچوبه برای قلب بهتر شدن عملکرد لایه درون رگی (Endothelium) است که در حقیقت لایه نازکی از سلول ها میباشد که داخل رگ‌های خونی و لنفاوی را پوشش داده‌اند. قطعا عدم عملکرد صحیح لایه درون رگی علت مهمی در بیماری‌های قلبی است و سبب کمتر شدن قدرت کنترل «فشار خون» و «انعقاد خون» می‌شود.

پزوهش های بسیاری به ما نشان داده‌اند که زردچوبه قادر است سبب بهبود عملکرد لایه درون رگی شود. یکی از این پژوهش ها نشان داده است که کورکومین زردچوبه می‌تواند به میزان ورزش کردن برای قلب فایده داشته باشد. پژوهش ها دیگری هم نشان داده‌اند که زردچوبه می‌تواند به خوبی داروی آتورواستاتین (Atorvastatin) باعث بهبود عملکرد لایه درون رگی می‌شود.

علاوه بر این، همان‌طور که بیان کردیم زردچوبه باعث کمتر شدن التهاب می‌شود و دارای فواید آنتی‌اکسیدان قدرتمندی است و هر دوی این موارد برای کمتر شدن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مفید است. در یکی از تحقیقات ۱۲۱ شخص که درحال انجام عمل جراحی سرخ‌رگ قلب بودند را انتخاب کردند. چند روز قبل و بعد از عمل جراحی به گروهی از این افراد پلاسیبو (Placebo) یا دارونما و به اشخاصی دیگر به مقدار ۴ گرم در روز کورکومین دادند. گروهی که کورکومین زردچوبه استفاده کرده بودند، خطرحمله قلبی آن‌ها در بیمارستان تا ۶۵ درصد کمتر شده بود.

۵. کمک به پیشگیری از سرطان و حتی درمان آن
سرطان یک بیماری خیلی خطرناک میباشد که به سبب رشد سلولی غیر قابل کنترل اتفاق می افتد. سرطان انواع متفاوتی دارد که دارای نقاط مشترک بسیاری هستند. به نظر می‌رسد بعضی از آن‌ها به مکمل‌های کورکومین جواب می‌دهند. کورکومین موجود در زردچوبه برای درمان سرطان مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته است و پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که این ماده بر رشد و افزایش سلول‌ها اثرگذاراست. این پزوهش ها نشان داده‌اند که کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند سبب مرگ سلول‌های سرطانی، کمتر شدن رشد رگ‌های خونی در تومورهای سرطانی و پیشگیری از متاستاز (پراکنده شدن سلول‌های سرطانی در بدن) شود.

پژوهش ها بسیاری نشان دادند که کورکومین موجود در ترکیبات زردچوبه قادر است سبب کمتر شدن رشد سلول‌های سرطانی در آزمایشگاه بشود. این ماده در تست روی حیوانات نیز رشد تومور را متوقف کرده بود.
هر چند که تاثیر دوز بسیار کورکومین، در کنار ماده‌ای مثل پیپرین که به جذب آن کمک می‌کند، برای درمان سرطان در انسان‌ها نیاز به پژوهش ها تحقیقات زیادی در این مبحث است، با این حال شواهدی وجود دارد که این ماده قادر است از سرطان، بخصوص سرطان‌های دستگاه گوارش مانند سرطان روده بزرگ، جلوگیری کند.

در یک پزوهش ۳۰ روزه به ۴۴ مرد که دارای ضایعه‌هایی در روده بزرگ بودند که گاهی اوقات باعث سرطان میگردد، به طور روزانه ۴ گرم کورکومین داده شد و نتیجه کمتر شدن تعداد ضایعه‌های روده تا ۴۰ درصد را نشان داد. احتمالا روزی از فواید زردچوبه و حقیقتا کورکومین به صورت مشخص برای درمان سرطان استفاده شود. الان نمیشود با اطمینان در این مبحث صحبت کرد اما نتایج پزوهش ها خیلی امید بخش است.

۶. جلوگیری و درمان آلزایمر
متاسفانه ناکنون هیچ درمان قطعی برای آلزایمر پیدا نشده است. به همین سبب در حال حاضر پیشگیری ازرخ دادن این بیماری مهم‌تر است. خبر خوب این است که زردچوبه نشان داده خاصیت پیشگیری از این بیماری را دارا است. آن طور که واضح است التهاب و اکسید شدن در بیماری آلزایمر نقش مهمی دارند و کورکومین زردچوبه خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدان قدرتمندی دارد. همچنین عامل بیماری آلزایمر رسوب کردن پروتئین‌هایی است که به آن پلاک‌های آمیلوئید می‌گویند. پژوهش ها مشخص کرده است که کورکومین به قدرت از بین بردن این پلاک‌ها کمک میکند. به علاوه اثر گذاری این ماده در کند کردن و حتی برعکس نمودن فرایند بیماری آلزایمر در انسان‌ احتیاج به پژوهش های بیشتر دارد.

۷. تاثیر موثر در درمان التهاب مفصل
التهاب مفصل یا آرتریت یکی دیگر از مسئله های رایجی است که به بیماری‌هایی همانند آرتروز و روماتیسم مفصلی منتهی می‌شود. کورکومین موجود در زردچوبه قادر است به درمان التهاب مشفصل کمک کند. این فواید زردچوبه را پزوهش های بسیاری تایید کرده است؛ بخصوص در پژوهش هایی که روی بیماران شامل آرتریت روماتویید یا روماتیسم مفصلی انجام شده، زردچوبه حتی از داروهای ضدالتهابی هم تاثیر بیشتری نشان داده است. نتایج پزوهش ها دیگر نیز همگی بهتر شدن نشانه های بیماری را نشان دادند و این قضیه بسیار امیدبخش میباشد.

۸. درمان افسردگی
فواید زردچوبه در موضوع درمان افسردگی هم نتایج امید بخشی را نشان داده است. در یک آزمایش، ۶۰ نفر که دچارافسردگی بودند را به صورت تصادفی به ۳ گروه تقسیم کردند. به یکی از گروه‌ها داروی ضد افسردگی فلوکستین داده شد، به گروه دوم یک گرم کورکومین وبه گروه دیگرنیزترکیب کورکومین و فلوکستین.

بعد ازگذشت ۶ هفته نتایج را بررسی کردند و در گروهی که به آن‌ها یک گرم کرکومین داده شده بود شاهد بهبود بودند. در گروهی که به آن‌ها فلوکستین داده شده بود هم نتایج مشابهی وجود داشت اما بهترین نتیجه را گروهی که هر دو را استفاده کرده بودند تجربه کرده بودند. بر اساس این پژوهش کوچک این ترکیب زردچوبه فوایدی شبیه به فوایدی داروی ضدافسردگی دارد.

افسردگی با کمتر شدن فاکتور نورون‌زایی مشتق‌شده از مغز (Neurotrophic Factor) و کم‌کاری هیپوکمپوس یا اسبک مغز که مرکز یاد گرفتن در ذهن است، مربوط است. کورکومین موجود در زردچوبه با بیشتر شدن اندازه فاکتور نورون‌زایی مشتق‌شده از مغز این تاثیرات را متوقف می‌کند. همچنین این شواهدی وجود دارد که کورکومین قادر است پیام‌رسان‌های عصبی عامل سروتونین و دوپامین را قوی تربکند.

۹. پیشگیری از پیری و بیماری‌های مرتبط با آن
اگر زردچوبه قدرت جلوگیری از بیماری‌های قلبی، سرطان و آلزایمر را دارا است، مشخص است که خاصیت افزایش طول عمر را هم دارد. به همین سبب است که در کشورهای دیگر مکمل‌های غذایی کورکومین تا این میزان پر طرفدارشده‌اند.

۱۰. فواید زردچوبه برای پوست

در کنار فواید زردچوبه برای سلامت بدن و مغز، فواید زردچوبه برای پوست احتمالا آن‌قدر عجیب به نظر نیاید. زردچوبه توانایی‌های بسیاری در بهبود و جلوگیری از مشکلات پوستی و افزایش زیبایی پوست دارد.

ماسک زردچوبه برای شما پوست شفافی به وجود می‌آورد که احتمال دارد به سبب نابود کردن رادیکال‌های آزاد اکسید کننده پوست باشد. فواید زردچوبه و عسل در کنار هم بسیار تاثیرگذاراست. می‌توانید ماسک زردچوبه و عسل و ماست یونانی را در خانه درست کنید و به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست خود قرار دهید تا تاثیر آن را مشاهده کنید.
زردچوبه می‌تواند زخم را بهبود بخشد. خاصیت ضدالتهابی زردچوبه قادر است التهاب زخم را کاهش دهد و سببب زودتر جوش خوردن زخم شود. پژوهش ها نشان داده است که این ادویه تاثیر خوبی روی کلاژن‌ها و بافت پوست دارد.
ماسک زردچوبه برای درمان جوش صورت و آکنه هم بسیار خوب است و با هدف گرفتن منافذ پوست سبب بهترشدن التهاب جوش میگردد. این روش علاوه بر زودتر خوب شدن جوش صورت سبب می‌شود که جای آن هم روی پوست باقی نماند.
ماسک زردچوبه نشانه های پیری زودرس را هم نابود میسازد و از آن پیشگیری می‌کند.
زردچوبه قادر است از سرطان پوست پیشگیری بکند.
برای درمان پوست چرب و کمتر شدن چربی اضافه پوست از زردچوبه استفاده می‌کنند. پودر زردچوبه را به همراه آرد گندم و ماست و چند قطره آب لیموتازه ترکیب کنید و اجازه دهید ۱۵به مدت زمان دقیقه روی پوست بماند و سپس پوست خود را به خوبی بشویید.

برای سفارش ادویه عمده به وبسایت ادویه چی مراجعه کنید و یا با شماره تماس 09146404119 تماس بگیرید

آشنایی با ما

بازار ادویه ایران (ادویه چی) بزرگترین عمده فروشی ادویه و به عنوان مرجعی برای اطلاع رسانی قیمت در این صنف راه اندازی شده است. قیمت ادویه و همچنین تحلیل و بررسی واردات و صادرات کشور به صورت روزانه و فروش ادویه فله و بسته بندی با تضمین قیمت و کیفیت از جمله فعالیت های مجموعه ادویه ایران می باشد.با توجه به سابقه دراز مدت و نمایندگی های رسمی اخذ شده و تیم های حرفه ای، بر این تلاشیم تا رضایت حداکثری مشتریان را کسب کنیم.

تماس با ادویه چی

مرکز تماس: 04132873083
دفتر مرکزی: شهر تبریز-آخر خیابان استاد جعفری نرسیده به بلوار معلم کوچه صدیق

دارای سه انبار در شهر های تبریز,مشهد,تهران

مجوز ها

 

logo-samandehi

Template Design:Dima Group

کلیک کن