بازار عمده ادویه ایران

قهوه ترک چیست و چگونه آمده می شود؟

در باب کشف قهوه داستانی وجود دارد که روزگاری مردی در سرزمین یمن که مشغول چوپانی بود متوجه شد گوسفندانش با خوردن دانه هایی ناشناخته انرژی بسیاری می گیرند به همین دلیل مقداری از آن دانه ها را با خود به منزلش آورد و به همراه همسرش آن دانه های قهوه ای رنگ را کوبیدند و آسیاب کردند و پودر به دست آمده را با آب روی حرارت آتش جوشاندند و پس از آن که این نوشیدنی را نوشیدند بسیار حس دلپذیری به آن ها دست داد.

بعد از آن چوپان و همسرش آن دانه ها را به تمام همسایگان و آشنایان خود معرفی کردند و این آغاز استفاده و کشف دانه های قهوه بود.

کهن ترین طریقه آماده کردن قهوه روش درست کردن قهوه ترک است.

دو روایت در تاریخ ترکی درباره ورود دانه قهوه وجود دارد:

1- در هنگام حکمرانی دولت عثمانی حاکم سرزمین یمن متوجه شد که مردمان کشورش نوشیدنی تازه و خوش طعمی دارند که از دانه های قهوه بدست می آید. حاکم یمن قهوه و نحوه تهیه این نوشیدنی را به حکمران عثمانی معرفی نمود. سلطان عثمانی از نوشیدنی قهوه بسیار خوشش آمد و این اتفاق باعث ورود قهوه و توسعه آن در حکومت عثمانی که ترکیه فعلی بخشی از آن بود گردید.

2- دو مرد از سوریه در سال 1554 میلادی به شهر استانبول نقل مکان کردند و همراه خود دانه های قهوه را به کشور ترکیه یا همان حکومت عثمانی بردند. این دو مرد سوری نخستین قهوه خانه را در شهر استانبول تاسیس کردند.

وسیله های لازم برای تهیه قهوه ترک

برای تهیه قهوه ترک از ابزاری به اسم جذوه یا جاذوه که قهوه جوش نیز نامیده می شود استفاده می کنیم. قهوه جوش از لحاظ شکل ظاهری به شیر جوش شباهت دارد اما تفاوت اصلی قهوه جوش در این است که قطر دهانه قهوه جوش به نسبت قطر کف کمتر باشد تا قهوه ترک بهتر آماده شود و زمان دم کشیدن به آسانی به سوی بالا حرکت نماید.

جنس مناسب برای جذوه یا قهوه جوش مس است چرا که در مس به صورت یکنواخت گرما انتقال می یابد و در نتیجه قهوه بهتر دم می کشد.

اندازه و ظرفیت های قهوه جوش متفاوت است از قهوه جوش تک نفره تا قهوه جوش های چند نفره در بازار موجود می باشد.

کدام نوع پودر قهوه برای تهیه قهوه ترک مناسب است؟

بهترین نوع پودر قهوه برای درست کردن قهوه ترک دانه های قهوه یمن می باشد که در حال حاضر به قهوه آفریقای جنوبی شناخته می شود. 

قهوه آفریقای جنوبی از نوع نژاد عربیکا است و کافئین بالایی دارد.

معمولا برای تنظیم عطر و طعم دانه های قهوه عربیکا و روبستا را با یکدیگر مخلوط می کنند اما برای دم کردن قهوه ترک پودر قهوه هایی که درصد بالاتری از عربیکا دارند مناسب هستند.

آسیاب دانه های قهوه به چه شکلی است؟

برای داشتن یک قهوه ترک دلچسب حتما باید به صورت کاملا نرم و ماسه ای دانه های قهوه را آسیاب کرد.

چگونه یک قهوه ترک درست کنیم؟

  • پودر قهوه ترک: برای هر نفر یک قاشق چایخوری سر پر (اگر دوست دارید قهوه شما غلیظ تر باشد دو قاشق استفاده کنید)
  • آب سرد: برای هر نفر یک فنجان
  • قهوه جوش از جنس مس

طرز تهیه

برای اندازه گیری میزان آب سرد لازم برای آماده کردن قهوه ترک از فنجان مخصوص سرو قهوه ترک استفاده کنید. (حجم 80 تا 100 سی سی)

به ازای هر نفر یک فنجان آب سرد را در قهوه جوش می ریزیم و سپس پودر قهوه را در آن ریخته و هم میزنیم و روی شعله قرار می دهیم تا آماده شود.

اگر مشاهده کردید غلظت قهوه برای شما ضعیف است یک قاشق دیگر برای هر نفر قهوه بریزید. 

اگر دوست دارید قهوه شما طعم شیرین داشته باشد همین مرحله برای افزودن شکر مناسب است.

دم کشیدن قهوه حدود 4 الی 5 دقیقه زمان می برد و روی قهوه لایه فوم یا همان کف قهوه تشکیل می شود.

بعد از به وجود آمدن کف و قبل از قل خوردن قهوه قهوه جوش را از روی حرارت بر میداریم و با قاشق فوم یا کف را در فنجان ها می ریزیم.

بار دیگر قهوه جوش را روی حرارت می گذاریم تا کف قهوه تشکیل شود و قبل از قل خوردن بر می داریم و نیمی از قهوه را در فنجان می ریزیم و سپس برای بار سوم قهوه جوش را روی حرارت قرار می دهیم و بعد از 10 تا 15 ثانیه و قبل از قل خوردن بر میداریم و در فنجان ها میریزیم.

از نکات مهم شیرین کردن قهوه این است که به جای شکر از قند استفاده کنید.

تهیه قهوه ترک با شیر

اگر به جای استفاده از آب سرد از شیر استفاده کنید و با قهوه ترکیب کرده همانند دستور بالا دم کنید. به قهوه که با شیر درست شده باشد قهوه یونانی نیز گفته می شود.

اما توجه کنید شیر حتما باید خیلی سرد باشد و از داخل یخچال شیر را بردارید.شهر ادویه بزرگترین تامین کننده قهوه در ایران

 

آشنایی با ما

بازار ادویه ایران (ادویه چی) بزرگترین عمده فروشی ادویه و به عنوان مرجعی برای اطلاع رسانی قیمت در این صنف راه اندازی شده است. قیمت ادویه و همچنین تحلیل و بررسی واردات و صادرات کشور به صورت روزانه و فروش ادویه فله و بسته بندی با تضمین قیمت و کیفیت از جمله فعالیت های مجموعه ادویه ایران می باشد.با توجه به سابقه دراز مدت و نمایندگی های رسمی اخذ شده و تیم های حرفه ای، بر این تلاشیم تا رضایت حداکثری مشتریان را کسب کنیم.

تماس با ادویه چی

مرکز تماس: 04132873083
دفتر مرکزی: شهر تبریز-آخر خیابان استاد جعفری نرسیده به بلوار معلم کوچه صدیق

دارای سه انبار در شهر های تبریز,مشهد,تهران

مجوز ها

 

logo-samandehi

Template Design:Dima Group

کلیک کن